Som ni redan vet så har Facebook blivit allas vår community. Idag finns det mer än 3 miljoner svenska medlemmar så det är ingen hype längre, det är en folkfest. Och som reklamaren säger.. Där målgruppen finns kommer annonsörerna efter!

Vi jobbar mycket med Facebook och försöker hjälpa våra kunder att använda denna gigantiska plattform. Och i detta arbete så spenderar jag väl mer tid här en en normal användare och jag testar många funktioner, tävlingar och fanpage funktioner. Det som jag nu blivit mest frusterad över är alla artister som låter sina skivbolag skapa egna sidor och medlemmarna strömmar till i olika volymer. Så här långt är det ju magiskt. Facebook erbjuder en enorm CRM plattform för artister och företag. Det som stör mig är att skivbolagen inte har förstått den sociala medietekniken. Det jag menar här är att de bara använder Facebook som en ny kanal att skjuta ut information till de som blivit fans. Inte den minsta relation, integration eller ödmjukhet över att Facebook just representerar de sociala aspekterna av en artist eller ett företag.

Några misstag som många gör är

1, Prata om sig själva som tredje person, det visar lite för tydligt att artisterna inte själva skriver!

2, Skriv gärna något mer än när det är dags att rösta eller köpa skivan, det blir ju lite trist relation eller hur?

3, Berätta gärna syftet men fanpagen så kan vännen sätta rätt förväntningar på relationen

4, Delta i kommentarerna. Svara på inlägg och skapa en trovärdig närvaro. Det är ju trots allt relationer

Så vad ska man göra då?

Fundera inte bara på vad som ska ut.. fundera på vad ni vill att era Facebook vänner ska förstå. Se det som det vore era egna vänner. Vad skulle ni säga till era vänner? Inte skulle ni väl försöka sälja er skiva till samma kompis 10 ggr? Det blir liksom lite tradig, man tar till slut bort den vännen… och det är väl det sista man vill?

Discussion

  1. Anders Flodqvist

    Ett mycket bra konkret exempel på det som jag brukar kalla för att den sociala ekonomin krockar med den monetära ekonomin. (För den intresserade så har jag skrivit en hel serie med inlägg om sociala vs monetära ekonomier och hur de fungerar, här är det första http://bit.ly/6twfa).

    Ditt inlägg kan dessutom ses som ett väldigt tydligt exempel på hur många företag använder Facebook fel. Att det blir så tydligt är för att en person i det här fallet också är produkten. Men regeln gäller även för andra företag skulle jag vilja hävda. Att man dels inte får uppfattningen att man pratar med människor utan med ett företag och att sedan företaget bara vill sälja i alla kontakter anser jag är två av de allra vanligaste misstagen företag gör i sociala medier.

    Ett spot on-inlägg!

  2. Diana

    Så sant!!