Det pågår en ständig kamp mellan sökmotorer (Google, Bing osv.) att kunna erbjuda dig och mig den snabbaste sökmotorn. I ett försök till detta provar nu Google en funktion som gör att när du skriver in de ord som du söker efter uppdateras sökresultatet i realtid (se sökningen här).

Frågorna är många och om detta blir något som kommer tas i bruk, hur det i så fall kommer påverka till exempel de sponsrade sökorden (Google Adwords) som helt klart är Googles just nu största inkomstkälla?

Bland SEM experter i USA finns de som tror att det kommer innebära att den smarta annonsören kan tjäna mest på detta. Mest på grund av att sökningen kommer att bli mer speficik, i och med att man hela tiden ser sitt sökresultat och därför kommer eventuellt lägga till fler sökord om man inte är nöjd med det resultat man får, så kommer även konkurrensen på enskilda generiska sökord troligtvis gå ner. ….

Läs hela artikeln här (MediaPost).

Discussion

  1. zebran

    RT @TopsyRT: Hur Googles nya realtidssök kan påverka sponsrade länkar? http://bit.ly/cqXfOO