Så här på fredagseftermiddagen har vi roat oss med att titta lite närmare på utvecklingen av sökningar på iPad. Verktyget är Googles Insights for search och iPad har verkligen rivstartat! Antalet sökningar ökar från dag till dag även om den har en liten bit kvar till “syskonsökningen” iPhone.

Men frågan som är på mångas läppar just nu, “Är det en hype eller Apple gjort det igen?”. Mediebolagen hoppas så klart inte på något annat som julklapp, och manegen är verkligen välkrattad för att Apple ska kunna revolutionera Sverige än en gång. Tittar vi på sökningarna i bilden ovan så ser det i alla fall ur ett sök-perspektiv riktigt bra ut. Det söktes nästan 4 gånger så mycket på iPad i Sverige efter första dagen som det gjordes på iPhone vid iPhonesläppet den 11/7 2007! Och som ni ser har utveckligen för sökningar på iPhone stadigt ökat och ligger sedan länge i topp på försäljningslistorna.

Dock är iPad en helt ny produkttyp (nåja,det har funnits försökt tidigare) så man kan tro att att det är det som ligger bakom den större nyfikenheten jämfört med iPhone, som när den kom mer sågs som en extremt avancerad mobiltelefon.

Men lägger vi till ordet “köp” framför de båda sökningarna så ser vi faktiskt exakt samma mönster. Man är alltså inte bara extra nyfiken på iPad, man är extra köpsugen också. =)

Givetvis kan julhandeln ha en viss inverkan på detta, med tanke på att den blev årets julklapp innan den ens fanns! Men ser vi utvecklingen för iPhone så har inte julen någon dramatisk effekt på försäljningen, även om den så klart har en viss inverkan.

Så – om Google Insights får vara spåkulan så ser framtiden ljus ut för Paddan! Vad säger din spåkula?

Discussion

  1. Nicole Haman

    Google trender, svenskarna letar efter var de kan köpa #ipad http://bit.ly/dTb9Fi