Ett amerikanskt startup-företag har hittat en annonskanal som antingen är dömd att misslyckas – eller är fullkomligt genial.

Det finns nog inte någon som inte har behövt, efter att ha fyllt i ett formulär på någon sajt, bevisa att man är människa genom att skriva av svårtydda genererade bokstäver och siffror – så kallade Captcha’s. Dessa fyller syftet att försvåra för spammare och liknande otyg att skapa tusentals konton/användare etc. Och är i dagsläget inget man direkt ens tänker på längre, efter att de dök upp runt millenieskiftet har det blivit en invand sak man förväntar sig.

Men nu har någon i Silicon Valley gnuggat geniknölarna. Låt mig introducera: Captcha Advertising.

Företaget i fråga heter AdCopy och är bara i testfas än så länge, men deras idé är galet enkel. Istället för att tyda tecken så ska man skriva av något från annonsen som visas. Sajtägaren får då en liten peng för varje avklarad inloggning, och annonsören får något som vi saknat länge på nätet – direkt uppmärksamhet på reklambudskapet. Exempelvis:

Captcha Ad

Ärligt talat är det på snudd genialt, om jag ska vara ärlig. I ett medie där bannerblindhet snart kan klassas som en folksjukdom är platser att få verklig uppmärksamhet för reklambudskap värt guld. Ja, för annonsörer åtminstone.

Utöver den “påtvingade” uppmärksamhetsfaktorn så ger detta även annonsörer ett guldläge att hamra in slogans och budskap hos konsumenterna. Ponera att Burger King gör reklam, och de har en annons med en hamburgare och alla tillbehör följt av “Grillat är godast”. Genom att få besökaren att inte bara få BK top of mind så associerar man samtidigt ännu mer samband mellan hamburgare och “Grillat är godast” genom att manuellt skriva in det. För alla som pluggat vet att man lär sig på ett helt annat sätt genom att skriva ner saker själv än att bara höra/läsa dessa.

Om det sen kommer funka, eller bli populärt återstår att se. Grejen med captchas är ju att just automatiserade scripts inte ska kunna läsa av dom. Och visst, beroende på annonserna och vilken del man ska skriva av kan det säkert bli klurigt, men frågan är om det är hälften så klurigt som moderna riktiga captchas. För misslyckas dom med själva grundidén bakom captchas och sänker tillförlitligheten så lär nog inte många sajtägare ta sig till det hela.

Men det har de förhoppningsvis tänkt på, för frågan är om jag inte hade föredragit att skriva in en snabb slogan istället för att leka detektiv med brusiga captchas. Vad tycker ni?

Discussion

  1. Stellan Löfving

    Idén är verkligen genial. Jag hoppas ändå att tokkraschar, för captcha är ett otyg som borde utrotas från denna jord. Och frågan är väl om inte detta irritationsmoment blir ännu mer irriterande om man blandar in reklam…

  2. Niklas Weidel

    Captcha kommer vi nog inte bli av med förrän någon listar ut hur man kommer förbi spamproblemet. Min gissning skulle väl vara integrationen av alla ens inloggningar som håller på att ske på olika håll (Facebook Connect osv) så man inte behöver fylla i några formulär alls.

  3. Tweets that mention Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet | Digital Kommunikation -- Topsy.com

    [...] This post was mentioned on Twitter by Wisely Sthlm. Wisely Sthlm said: Bloggat: Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet http://www.digitalkommunikation.se/2010/04/djarvt-nytt-satt-att-annonsera-pa-natet/ [...]

  4. John Sjölander

    Stroke of GENIUS! http://www.adcopy.com/ Captcha Advertising. Forget about banner blindness! More [swe]: http://bit.ly/9LwZRG

  5. Ola Eriksson

    AdCopy gör Captcha’s till annonslösning. Underbart tänkt, http://bit.ly/cXTv3L #fb

  6. John Ivarsson

    Reklam som förhindrar spam RT @wiselysthlm: Bloggat: Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet http://bit.ly/9LwZRG

  7. Veckans noterat på webben – 2010-04-18 | Bloggen om BRIAN och andra ting

    [...] – Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet | Digital Kommunikation2010-04-15 – Captcha-annonsering – ett genidrag eller ren och skär galenskap? Jag [...]

  8. Magnus Hasselteg

    RT @elwirakotowska: Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet http://ow.ly/1D2IX av Niklas Weidel

  9. TotalMarketing.se

    Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet http://ow.ly/1D2IX av Niklas Weidel

  10. Magnus Hasselteg

    Djärvt nytt sätt att annonsera på nätet – http://korta.nu/fd48

  11. Jonas

    ” I ett medie där bannerblindhet snart kan klassas som en folksjukdom” Så jag antar att ni inte rekommenderar bannerformatet till era kunder ;)

  12. Niklas Weidel

    Jonas: Jodå, men det gäller verkligen att bannerplacera på ett smart sätt, vi mäter inscreen-% bland annat, och framför allt gäller det att göra banners smartare/bättre. Vi försöker generellt att alltid dessutom göra flertalet versioner av banners att optimera med, istället för att bara slänga iväg en banner och hoppas på det bästa som är vanligt..

    Sen försöker vi alltid se till att kampanjer inte förlitar sig bara på banners, utan kompletteras med många andra lösningar.