Förra tisdagen hände något som borde få varje marknadsförare online att höja på ögonbrynen. Google vann ett patent hos amerikanska patentverket för att “använda geografisk position i annonsering”.

Det är dessutom ett ganska brett patent, som även innehåller saker som att sätta minimibud för en annons, erbjuda analysresultat och förändringar i annonsen, och frågan är om alla de nya startups som finns på marknaden idag som inriktar sig just på dessa områden (som Dapper osv) ska börja skruva på sig lite nervöst.

Det är ju välkänt hos oss europeer hur galna amerikanska patent kan vara (landet där man kan ta patent på gener!), och hur hårt sådana saker kan slå mot konkurrerande företag och framförallt startups inom IT och webb.

Dock har stora företag oftast som strategi att säkra teknologier de utvecklat genom patent som försvarsmedel snarare än något offensivt verktyg. I Googles fall är nog risken försvinnande liten att de skulle använda sina patent som maktmedel. De brukar ha för vana att helt enkelt bara köpa upp företag som gör tilltalande saker istället. :)

Googles patent har legat och behandlats i sex år sedan de ansökte, och lokaliseringstjänster har länge varit ett av deras prioriteter, så jag misstänker att det är är startskottet för en rejäl kapprustning inom branschen. Bara härom veckan började de åtminstone för amerikanska kunder erbjuda att sortera sökresultat efter hur nära träffarna låg geografiskt. Även Google Buzz har geotargetade feeds som är ansett vara  bra mycket träffsäkrare än Twitters dito.

Men framför allt kan detta vara en nyckel i deras numer benhårda kamp mot Apple, som sedan länge gått om Microsoft som ärkekonkurrent i och med geekvärldskriget Android vs iPhone, då båda företagen senaste kvartalet köpt var sitt annonssystem för mobiler. Google köper AdMob och Apple Quattro Wireless.

Ett kort utdrag ur patentet, som heter “Determining and/or using location information in an ad system”:

The usefulness, and consequently the performance, of advertisements are improved by allowing businesses to better target their ads to a responsive audience. Location information is determined (or simply accepted) and used. For example, location information may be used in a relevancy determination of an ad. As another example, location information may be used in an attribute (e.g., position) arbitration. Such location information may be associated with price information, such as a maximum price bid. Such location information may be associated with ad performance information. Ad performance information may be tracked on the basis of location information. The content of an ad creative, and/or of a landing page may be selected and/or modified using location information. Finally, tools, such as user interfaces, may be provided to allow a business to enter and/or modify location information, such as location information used for targeting and location-dependent price information. The location information used to target and/or score ads may be, include, or define an area. The area may be defined by at least one geographic reference point (e.g., defined by latitude and longitude coordinates) and perhaps additional information. Thus, the area may be a circle defined by a geographic reference point and a radius, an ellipse defined by two geographic reference points and a distance sum, or a polygon defined by three or more geographic reference points, for example.

Om du har en tråkig dag på jobbet kan du läsa hela patentet här.

Vi på Wisely har sett fram emot bra geotargetingmöjligheter länge, och även om det finns en del möjligheter redan idag vi bl a använt oss av på kampanjsidor och bannerstyrningar, så är det ofta med lite tur ganska trubbigt och med lite otur inte ens värt omkostnaderna jämfört med resultaten i fråga.

Speciellt i dagsläget när vi kan se att trenden starkt pekar mot decentraliserade uppkopplingar via mobila bredband och mobiler, behövs det nya spännande teknologier.

Och är det några företag som åtminstone jag själv kan tänka mig har möjlighet att leverera just marknadsledande och fungerande sådana så måste väl ändå Google och Apple vara top contenders.

Eller vad tror ni?

Discussion

  1. Stefan Krafft

    RT @wiselysthlm: Google vinner enormt patent på bl.a geostyrning av annonser! http://bit.ly/creYqW

  2. Kim Lehult

    RT @wiselysthlm: Google vinner enormt patent på bl.a geostyrning av annonser! http://bit.ly/creYqW