För er som inte är bekant med mediet sök (aka Search, PPC) kan jag kort informera att det handlar om att köpa annonsutrymme på sökmotorer.

Ett konto för kund X var uppsatt. Varumärkestermer och generiska sökord låg i varsina kampanjer. Idag tänkte jag skriva om varumärkestermerna. Det hände något riktigt märkligt, precis som när en skäggig man gick på vatten.

Vi kan kalla kund X för Äpple istället. Jag satte upp varumärkeskampanjen med olika variationer av Äpple med phrase, exact och broad. Inga andra ord än Äpple i olika variationer var med. Hör och häpna, efter några veckor när jag kollar vad för sökningar som kommit in utöver de ord som jag lagt in ser jag att vi fått in några klick på sökord som www aftonbladet se och närbesläktade områden. De skulle kunna ha med varumärket Äpple att göra men det jag vill komma fram till är att de låg ju inte bland sökorden.

Sökord:

Äpple, Äpple.se, Äpplen

See search terms:

www aftonbladet se

Här har alltså ett visst sökmotormaskineri visat mina annonser på helt irrelevanta sökningar för min kund Äpple. Jag har nu mailat och frågat hur det kommer sig. Fortsättning följer…

 

Discussion

  1. zebran

    Dagens blompinne – En viss sökmotor http://t.co/R4ligeqY

  2. Andey Hanson

    Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and adore finding out additional on this topic. If feasible, as you acquire expertise, would you thoughts updating your blog with much more details? It is extremely useful for me. You are marooned on the shores of an infinite blocky world. Explore, mine resources, survival craft mine craft tools and weapons, hunt and make traps. Build a shelter to survive nights and share your worlds online. Ride horses or camels and herd cattle. Blast your way through the rock with explosives. Build complex electric devices.