Ett av det effektivaste knepen vi har idag är att koppla våra reklambudskap till innehållet på sidan som besökaren är på, contextual advertising. Det gör inte bara reklamen mer uppmärksam utan även mer relevant om den görs bra.

Men det gäller att hålla tungan rätt i mun också. För ibland så, ja, är inte alla sammanhang de man tror.

Exempel 1:

Underhållande förvisso!

Bannern tycker att du verkligen borde åka till Universal Studios temapark, och ärligt talat så ser det i livevideon som visas precis bredvid om hur stället står i stora lågor ut som om det kan vara bra mycket mer spännande än vanligtvis!

Exempel 2:

Grillparty?

Försök själv skriva en text om denna placeringsmiss utan att vara jäkligt osmaklig. Så jag låter den tala för sig själv.

Exempel 3:

Google vet allt

Kanske inte något problem för annonsören, men man undrar hur mycket Google egentligen vet om oss alla? Hur det än står till så fick nog inte någon av grabbarna särskilt många ragg på myspace den dagen.

Exempel 4:

Överlever du första så why not?

Det här måste vara ett av de enklaste misstagen att råka ut för med kontextuella annonser på tidningar om man har en generell produkt. Men med just den här copyn både från journalist och reklambyrå som i en universell synergi blir det nästan magiskt.

Exempel 5:

"Nej, det var inte en Molotov jag beställde i baren."

Jag gissar att klickfrekvensen inte slog några rekord denna dagen.

Exempel 6:

Job som job

På något vis fungerar annonsen på en helt ny intradimensionellt lysande nivå helt plötsligt!

Discussion

  1. Tweets that mention Kontextuella banners är bra, men oj så fel det kan gå… | Digital Kommunikation -- Topsy.com

    [...] This post was mentioned on Twitter by Wisely Sthlm. Wisely Sthlm said: Bloggat: Kontextuella banners är bra, men oj så fel det kan gå… http://bit.ly/c5JAeU [...]

  2. m_eiman

    Det finns flera företag som jobbar med att försöka analysera “tonen” i en textmassa, så att de kan avgöra om den är positiv eller negativ – då kan man matcha (eller inte) en artikel som nämner Grekland med en reseannons… Men det dröjer nog innan de blir riktigt träffsäkra på det där, så humorn kommer fortsätta ett tag till!

  3. David Jakobsson

    Lite kul ändå hur fel det kan bli http://bit.ly/bcOL1D

  4. Kontextuell reklam blir del av CMS-funktionalitet, vad är OK? | Might Know Something Else

    [...] är kul om när det gick galet med kontextuell onlinereklam. AKPC_IDS += "10453,"; [Translate] Hej! Det här är Sveriges ledande CMS sajt! Är Du i [...]