3 trender som får mig att önska att jag också hade snickrat ihop en välbesökt hemsida när det begav sig.

 

1. Size matters

Jag gillar stort. Och jag tror på stort. Blir därför lite glad när man läser att till och med dinosaurien Hemnet börjar med ett wallpaper/takeover-format. Jag tror/vet att det är rätt väg och gå, och även om de säger att de ska utvärdera det efter första kampanjen lär det vara här för att stanna även för Hemnet. Många andra har kommit en bra bit längre, och vissa har blivit riktigt bra på att paketera och sälja sina största annonsformat. Och efterfrågan har ökat. Jag tror det hela har att göra med följande anledningar

- Tekniken. Siterna har börjat få till både teknik och rutiner för att sjösätta större annonsformat utan att det behöver hårdknackas kod i någon källare 48 timmar per kampanj.

- Priserna. Samtidigt har försäljningscheferna insett att det är svårt att sälja en 400 g chokladkaka till priset av 10 st 200 grammare. Från ha att inlett med hybris-CPM (kanske för att få täckning på 48 h hårdkodande som krävdes) börjar nu prisnivåerna för siternas storformat landa på en human nivå. En nivå där både säljare och köpare känner sig nöjda. Och som inte kräver att annonsören lägger 2/3 av sin digitalbudget på en och samma placering.

- Efterfrågan. Samtidigt som priser och teknik börjat lira, vilket så klart påverkar efterfrågan, har även digitalbudgetarna börjat svälla. Panikflykt från print (omotiverat eller ej) har pågått ett tag och i mångt och mycket hamnat i det digitalas fickor. Som digitalplanerare har man ganska snabbt gjort resan trolla-med-knäna-med-växelpengarna-som-blev över till vad-ska-jag-göra-med-allt-det-här-? Samtidigt som vi äntligen kommit ur träsket att stirra oss blinda på CTR och CPC utan faktiskt göra varumärkesbyggande digitala kampanjer som inte bara innebär lite dyrare CPC-köp med en något sämre direkt ROI.
Diskussionerna må vara många kring hur man bygger varumärke i digitala medier, men något säger mig att även om det är lite dyrare bygger en smart utformad storformatslösning (wallpaper/helsida/takeover, kalla det vad ni vill) varumärket betydligt bättre än en 250×360 strax under scroll. Eller för den delen en 980×120 toppanorama. Keep in mind att jag säger bygga varumärke här. En smart köpt standardannons kan oftast vara det bästa valet vid många andra målsättningar.

- Sotarmössor. Även reklambyråerna har börjat få upp ögonen för de digitala formaten som helst plötsligt inte låser in deras kreativa excellens i 728 x 90 pixlar. Dessutom vet dom ju nu, om de skulle bry sig, faktiskt var och i vilken annonsmiljö den ska gå = mer relevant utformade budskap. Till skillnad mot när de tar fram en standardformatsannons som ska gå på flera placeringar samtidigt.

Så. Framtiden är stor och av ovan är kanske den största anledningen till ökad efterfrågan på stora annonsformat är införselns av mer budget till det digitala. Men mer fokus på stora annonsformat för premiumkampanjer kan också bero på att siternas övriga produkter. De vanliga standardbananformaten. De som siternas säljorganisation inte längre kommer behöva fokusera på. Eftersom de kommer att hamna hos…

2. Tag det rätta. Tag RTB

Det är egentligen ett ganska enkelt beslut för Uffes Bilfix. Det är främst mekanikern som står i vägen.

Tänkt dig att du äger en bilverkstad och in kommer en kund som vill reparera sin bil. Men han vill inte att din högavlönade mekanikern ska göra det, utan att han vill göra det själv. Däremot är han beredd att betala lika mycket som om mekanikern gjorde det åt honom. Enkelt beslut som ägare av bilverkstan? Jovars. Och antagligen blir det nog ännu enklare när kunden sedan säger att han mest troligt kommer att komma tillbaka, men då betala MER än vad det hade kostat att fixa hans bil med en mekaniker. Han är nämligen säker på att han ändå kommer att fixa den bättre om han får göra det själv. Samma beslut står antagligen många av Sveriges siteägare inför just nu, och egentligen är svaret ganska givet.

Det flödar in pengar i Sveriges RTB-bubbla och för eller senare är det svårt att tacka nej. Speciellt då priserna kan hållas uppe av handlarnas nya gunstling. Re-targeting. Men hupp! Här kan det vara dags att höja ett litet Andreas Cevenkafinger. Vad är det dom betalar för egentligen?

3. Den nya nallebjörnen

Re-targeting, återannonsering mot tidigare besökare, har gjort att Google-nallebjörnen fått en ny kompis bland e-handlarnas mysfavoriter. Efter att ha dammsugit marknaden på CPA -och CPC-dealar. Förhandlat eller förkastat de stora dyra medierna och ända knappt fått tillbaka lika mycket i försäljning som de puttat in lyckas de nu knäcka displaynöten. Halleluja! Med re-targeting får man ROI-nivåer som aldrig förr! Mera mera!

Visst är man medveten om att RT-kampanjen aldrig kan bli så stor och lyckosam som den nya trafiken som man föder den med, men det läggs fortfarande väldigt stort fokus på RT-kampanjens prestation och att säkerställa konstant närvaro på den är alltid prioriterat. Det får (nästan) kosta vad det kosta vill. En kontaktkostnad uppåt 10-15 ggr vad man är beredd att betala för ny trafik är högst motiverad. Den levererar ju trots det ändå betydligt bättre ROI. Det man inte tittar lika mycket på är hur mycket man redan betalat för att få in besökaren i första hand…

Det intressant sen blir också vad som händer när tillräckligt många e-handlare ansluter sig och kör aggressivt med re-targeting. Att en besökare som ska köpa sportskor kollar in hos Brandos, Sportamore, Zalando och Footway är inte helt otroligt. En webbläsare. 4 cookies. Let the bidding begin! Oavsett om det handlar om direkt budgivning eller att förhandla till sig privata börser och egnla avtal om första titt etc. Vinnaren är siteägaren som ser annonsörerna öppna plånboken för att säkerställa förbehållslös synlighet mot kunder de till viss del redan fått.

 

Summa summarum, grattis Schibstedt, Nyheter24, Stampen och alla andra mediehus och siteägare där ute som satsat på att stärka sin digitala medieaffär. Efterfrågan på större och dyrare annonsformat ökar samtidigt som säljet kan slimmas av att bread & butter-formaten läggs över på RTB…där priserna är på väg upp även där tack vare ett ökat RT-race med skygglappar på. Det går bra redan nu men You Ain’t Seen Nothing Yet

 

 

 

Discussion

Be the first to post a comment.